Wij zijn de trotse eigenaars van de Boom Muscle. Een rode en een blauwe, geboren in maart 2008.

Hij ligt als een dijk op de weg enigste min puntje is dat de passagier heel hoog zit.

Je kunt prachtig over alles heen kijken maar je vangt wel de meeste wind. Blij verrast waren wij dan ook, toen wij hoorden, dat er een nieuwe trike uitkwam waar de passagier een stuk lager zit. Op 27 september nog even naar Frankfurt in Duitsland gereden, maar er was nog niet echt veel te bekijken. Dus maar rustig afwachten.

 

Het seizoen 2010 begon, dus maar weer lekker weg met de Muscle. Toch blijft een mens nieuwsgierig en wij op, naar de Boom fabriek in Sontheim.  Wij hebben er gelijk maar een vakantie aan geplakt, want het is te ver, om het op een heen en weertje te rijden.

Zo reden wij door Nederland via België, waar wij een overnachting geregeld hadden. Door de Ardennen richting Luxemburg naar Frankrijk waar wij 2 nachten overnacht hadden. De trikes stonden zowaar mooi binnen in een garage. De Franse keuken is altijd erg verassend maar wij kregen zoveel te eten, dat je ´s avonds na een uitgebreid 4 gangen menu geen "pap" meer kon zeggen, na al die kilometers, die wij die dag gereden hadden en na al dat vele eten er niets anders opzat dat het lichtje wel heel snel uitging ´s avonds.

De volgende dag reden wij door de Vogezen richting Duitsland. Wat een prachtige omgeving. Wel het weer bleef wat mistig en fris maar je zat immers ook op een hoogte van ongeveer 1200 meter. Mooie omgeving met bijna rotsachtige wegen.

Woensdag ochtend richting Boom fabriek. Albert had voor ons een afspraak geregeld, zodat wij wat meer konden bekijken van de Mustang.

 

Het weer was slecht, Het kwam met bakken uit de hemel vallen. Wij werden hartelijk ontvangen in Sontheim en er werd verteld dat het daar al weken regende.

Na een kop koffie kregen wij een rondleiding door de hele fabriek. Wij mochten geen foto’s maken, dus alles maar opslaan tussen de oren.

De fabriek is verdeeld in verschillende werkplaatsen. In elke werkplaats word een ander type Boom gebouwd. Van de V1-V2 / Muscle Low-Rider en Muscle Family /

Mustang / Fighter X11 en Fighter X12. Ook is er een aparte werkplaats voor de Shadow 750 en de Intruder.

Er werken ongeveer 30 werknemers. Elke monteur bouwt een trike helemaal zelf af, van het frame tot het inzetten van de motor en het opzetten van de body.

Het bouwen van een trike duurt ongeveer 4 tot 5 dagen. Echt een stukje vakmanschap, Op elke vraag konden wij antwoord krijgen.

 

Heel zielig staan er nog een paar VW blokken in het schap van een magazijn. Jammer, de kever blokken zijn echt verleden tijd. Maar het maakte wel mogelijk dat het nog betaalbaar was om een nieuwe Boom te kopen met het VW blok. Enkel het geluid roept nog wel wat herinneringen op. Tegenwoordig wordt er erg aan het milieu gedacht, dus de motoren moeten tegenwoordig schoon zijn. Nu moet je maar starten met een occ. muscle. Ook kan je de trikes in de fabriek laten spuiten in elk gewenste kleur. Een showroom heeft Boom niet,  alles wordt op bestelling gemaakt en wat klaar is gaat weg. Buiten stonden enkele modellen. De levertijd  is rond de 6 tot 8 weken. En na  een artikel in een Duits trike blad, `trike-magazin` hebben ze erg veel vraag gekregen naar de Boom Mustang. Er worden jaarlijks zo ongeveer 500 trikes gebouwd.

Ook mochten wij in het magazijn alle onderdelen bekijken. Van de body's in alle kleuren tot de mooie RVS beugels en steunen, tot de zittingen van alle soorten modellen trikes. Het was een prachtig gezicht.

 

Buiten aangekomen bekeken wij ook nog wat modellen en daar stond de Mustang. Omdat het Ford blok dwars geplaatst is ontstaat er meer ruimte zodat de achterzitting een heel stuk lager is. Wij mochten een proefrit maken en inderdaad het rijdt geweldig, het rechte stuur moest even wennen. Ook de versnellingsbak is aangepast aan de motor naar een vijfbak en schakelt een stuk fijner dan de Muscle. Achterop zit het ook geweldig het idee van een kuipzitting zit goed. De windvang is stukken minder maar het zicht nog steeds goed. Omdat de motor het zelfde is als de Muscle rijdt de Mustang net zo goed. Ook de wegligging is praktisch het zelfde. Hij schakelt alleen wat soepeler dan de Muscle, vanwege de vijfbak. Maar de zit achterop is stukken fijner dan de  Muscle of de Fighter.  De Mustang is leverbaar met 2 losse koffers of een grote koffer met een inhoud van maar liefst 200 liter. De Mustang begint erg veel op de Fighter te lijken, het prijsverschil is daarom ook bijna minimaal.

 

Ja, de trikes worden steeds mooier en motoren steeds beter en schoner, dat is zeker een voordeel. Nadeel is dat de aanschaf van een nieuwe trike elk jaar steeds kostbaarder word, zeker nu dat de trikes niet meer met het ouderwetse keverblok worden gebouwd. Ja dat had toch ook wel wat, een trike waar je dus nog echt het motorblok zag draaien, wat toch nog echt wel kenmerkend voor een trike was. Maar het sleutelen, de herrie  en de stank (als je erachter reed) daar heeft niemand meer zin in. Na 2 ˝  uur waren wij een heel stuk wijzer en misschien in de toekomst, eerst maar weer sparen. Het was een leerzame dag en de moeite in ieder geval waard, om een bezoek te brengen in Sontheim bij de Boom fabriek.

 

Op de terugweg ook nog even langs Rewaco gegaan in Lindlar. In tegenstelling tot Boom heeft deze wel een showroom met diverse modellen. Ook achter op de RF 1- LT zit je een stuk lager dan bij de Muscle. De Rewaco is een heel ander type trike dan de Boom. Je kunt ze ook niet echt naast elkaar zetten. De Boom is fors, grof en massief en weegt daarom ook een stuk zwaarder dan de Rewaco. De Rewaco is fijner gebouwd, wat sierlijker en rijdt fijner voor wat kortere mensen.Maar die keuze moet men zelf maar maken, Het gaat erom dat het trike rijden een hele leuke hobby is, ongeacht op welke trike je rijd.

 

Thuis aangekomen hebben wij weer genoeg gesprekstof maar gelukkig hebben wij alle folders nog om te kunnen bekijken.

 

Vele groetjes van Pieter, Alie, Ter en Ina.